این تحقیق با رویکرد کمی و استفاده از روشهای آماری پیشرفته، تأثیر داشبوردهای مدیریت اطلاعات بر کیفیت راهداری و حمل و نقل جادهای کشور را سنجیده است. از طریق توزیع پرسشنامههای ساختاریافته به ۳۵۴ مدیر و کاربر سیستمهای اطلاعاتی در سازمان راهداری و نیروی انتظامی، و استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، یافتههای این تحقیق نشان میدهد که داشبوردهای مدیریت اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت راهداری و حمل و نقل دارند.
نتایج نشان میدهد که کیفیت داشبورد (شامل کیفیت داده، کیفیت سیستم، کیفیت تجسم، و یکپارچگی) تأثیر مستقیم و معناداری بر استفاده مؤثر (β=۰.۷۸، p<۰.۰۱) و رضایت کاربران (β=۰.۷۲، p<۰.۰۱) دارد. همچنین، استفاده مؤثر و رضایت کاربران بهعنوان متغیرهای میانجی، تأثیر کیفیت داشبورد را بر کیفیت تصمیمگیری (β=۰.۶۵، p<۰.۰۱) و در نهایت بر کیفیت راهداری و حمل و نقل (β=۰.۵۸، p<۰.۰۱) منتقل میکنند.
تحلیل تأثیرات بر چهارده حوزه کلیدی نشان میدهد که بیشترین تأثیر بر مدیریت ترافیک (۴۵٪ بهبود)، حمل بار (۴۲٪ بهبود)، و پلیس راهور (۴۰٪ بهبود) است. عوامل سازمانی (فرهنگ دادهمحور، آمادگی سازمانی) و عوامل فردی (سواد مهارتهای تحلیلی) نقش تعدیلکننده معناداری در این روابط ایفا میکنند.
مدل پیشنهادی این تحقیق، ۶۲٪ از واریانس کیفیت راهداری و حمل و نقل را تبیین میکند (R²=۰.۶۲)، که نشاندهنده قدرت پیشبینی قابلتوجه مدل است. نتایج این تحقیق، راهنمایی عملی برای سیاستگذاران و مدیران برای سرمایهگذاری در داشبوردهای مدیریت اطلاعات فراهم میکند.